Pavias, destí de la Ruta 99 i de Cavanilles Explora. | Expedició Cavanilles
top of page

Pavias, destí de la Ruta 99 i de Cavanilles Explora.

17/12/23

El diumenge 17 de desembre ens va rebre Pavias amb la primera rosada blanca de l’hivern. Una fina capa de cristalls de gel composaven un preciós mantell blanc que cobria les hortes d’oliveres i amtlers del poble més elevat del Parc Natural de la Serra d’Espadà.

Maria Carmen, alcaldessa del municipi, ens va rebre molt amablment amb dolços típics i café per donar-nos la benvinguda.

25 joves vam acudir a la següent eixida Cavanilles Explora per conéixer el patrimoni natural i cultural de Pavias, el qual forma part de la coneguda Ruta 99.

Amb la motxilla ja carregada amb l’esmorzar oferit pels nostres col·laboradors vam iniciar la nostra marxa senderista agafant la senda dels poetes.

Vam continuar l’excursió seguint el corriol dels Contabandistes fins arribar a Higueras, poble membre també de la Ruta 99. En Higueras vam aprofitar per esmorzar i omplir les cantimplores d’aigua, ja que aquest bonic municipi és el poble de les fonts.

Carregats d’energia vam començar l’ascens a l’alt de la Serratilla a 1.000 metres d’altitud. Durant la pujada vam poder observar la diversitat de minerals d’aquesta geografia que ja va descriure Cavanilles al seu pas pel municipi de Pavias.

Ja a l’alt de la Serratilla ens vam quedar meravellats per l’extensa mar verda que composen els infinits pins de la serra d’Espadà i el cim del Penyagolosa. Tot una joia del medi natural valencià!

Coronat l’alt de la Serratilla vam enfilar de nou la senda cap a la bassa dels Llops per arribar a Pavias, on ens esperava una deliciosa paella cuinada pel bar Casa Engracia.

Sentats en germanor al trinquet municipal vam dinar junts. La sobretaula va estar amenitzada per les anècdotes i rialles dels joves expedicionaris. Joves aventurers procedents de les tres províncies valencianes que cada mes desitgen reunir-se per descobrir junts diferents municipis del medi rural de la Comunitat Valenciana sense importar la distància, l’oratge i les dificultats. Perquè allò que mou a aquesta joventut a recórrer el medi rural és l’eterna passió per aprendre a través de l’exploració i trobar la felicitat amb les amistats que es forgen durant el camí. Si Cavanilles puguera participar en aquestes caminades mensuals i gratuïtes, estaria ben orgullós i feliç de disfrutar aquesta experiència acadèmica i aventurera amb tan extraordinària companyia.

De vesprada van acudir a la nostra trobada Meritxell i David per oferir-nos una visita guiada molt interessant pel patrimoni cultural de Pavias. Durant el nostre recorregut urbà vam visitar la font del poble, així com els seus llavaners i molí. A més a més, vam visitar els refugis de la Guerra Civil construïts pels veïns de Pavias a causa de la proximitat del front amb la línia de trinxeres XYZ.

També vam visitar una recreació de l’aula del col·legi de principis del segle XX i el forn del segle XVIII, el més gran de la comarca de l’Alt Palància i on vam conéixer les tradicions cel·lebrades per a la festivitat de Sant Antoni.

Seguidament vam visitar l’antiga almàssera de vi que tanta riquesa i prosperitat va aportar a Pavias fins l’arribada de la fil·loxera a finals del segle XIX.

La següent parada de la nostra visita cultural va ser l’antic calobós municipal, en el qual s’ubica actualment el museu etnològic. En aquest museu vam poder conéixer les ferramentes que utilitzaven els veïns i veïnes de Pavias per treballar la terra i elaborar els fruits d’aquesta: oli, vi i mel. A més a més, vam aprendre més sobre la història de Pavias a través dels seus testics de l’edat de bronze, ibera i musulmana.

Vam posar punt i final a la nostra enrequidora visita a l’esgésia del segle XVII, on vam conéixer la important llavor que s’està duguent a terme amb esforç per recuperar les pintures barroques originals de l’església, cobertes de calç a finals del segle XIX per combatre el brot de còlera.

El fermall d’or a la nostra visita va ser l'espectacular col·lecció de maquetes realitzades per l'artista local Joaquín, que mostra des del patrimoni local fins als monuments internacionals més coneguts.

“Fredors de desembre, a molts fan entendre”. Aquest refrany popular resumeix perfectament tota la nostra experiència descrita. I és que el fred de l’hivern ens va fer estar en moviment constant per descobrir amb energia el patrimoni natural de la serra d’Espadà i aprendre amb interés i de manera dinàmica el patrimoni cultural de Pavias.

Vos esperem amb il·lusió en la següent caminada Cavanilles Explora!