Cavanilles Explora a Beniatjar, el poble del Benicadell | Expedició Cavanilles
top of page

Cavanilles Explora a Beniatjar, el poble del Benicadell

30/10/23

221 anys després de la pujada del nostre il·lustre botànic Cavanilles al cim del Benicadell, 35 joves aventurers ens vam unir el passat 29 d’octubre al poble de Beniatjar per recordar aquest episodi de les observacions naturals de Cavanilles.

"...Para examinar el monte y subir su empinada cumbre escogí el 8 de agosto, quando ni había nubes, ni aquellas nieblas que con freqüencia lo rodean, é inutilizan el viage...Dos horas empleé en llegar a lo más alto, subiendo casi siempre por repechos y escalones....A medida que es mayor la altura disminuye el diámetro del monte. Es más fácil sentir que explicar la sensación gustosa que excitan a un mismo tiempo la multitud y variedad de objetos que se presentan..."

Amb aquestes paraules descriu el nostre il·lustre botànic Cavanilles la seua pujada al cim del Benicadell el 8 d’agost de 1792.

221 anys després, 35 joves aventurers ens vam unir el passat 29 d’octubre al poble de Beniatjar per recordar aquest episodi de les observacions naturals de Cavanilles.

A la falda del Benicadell es troba l’Ajuntament de Beniatjar, el nostre punt de trobada d’aquesta excursió senderista i cultural i on ens va rebre Lluís, regidor de Turisme, i Jaume, l’expert guia que ens va acompanyar molt amablement, per dornar-nos la bevinguda al seu poble.

Carregats amb l’esmorzar oferit pels nostres col·laboradors Velarte, Anecoop, Papas Argente, Xufatopia, Panamar i Algitama, vam iniciar la senda del Benicadell per descobrir el ric patrimoni natural i cultural de Beniatjar.

En la primera parada del nostre itinerari ens vam quedar fascinats amb les pintures rupestres de les coves del Castellet. Es tracta de dos abrics amb pintures rupestres macroesquemàtiques de l’Edat de Bronze.

Conéixedors de l’estil de vida dels nostres ancestres, vam continuar la pujada del Benicadell fins arribar al castell de Carbonera, on aprofitàrem per esmorzar tots junts i escoltar amb interés la història del castell relatada per Jaume. Aquesta fortificació d’origen andalusí va ser una de les principals fortaleses de la Vall d’Albaida, motiu pel qual va ser objecte de gran disputa entre musulmans i cristians durant l’Edat Mitjana, figurant en el seu llistat d’hostes El Cid Campeador i el rei Jaume I.

Nutrits d’energia i història vam continuar pujant el Benicadell per arribar a la pròxima parada del nostre recorregut, la nevera del Benicadell, ubicada a 1.025 metres d’altitud. Fins arribar a aquest punt, vam recórrer una llarga pujada que vam superar units amb rialles i companyonia. El nostre esperit juvenil i desig per explorar ens porta amb força i il·lusió a qualsevol racó.

Durant la pujada vam recórrer la microreserva de flora de l’Ombria del Benicadell, on vam quedar meravellats per aquest mosaic vegetal de bosc mediterrani. Entre la flora protegida destaca la campaneta de cingle, la margarida valenciana i el conillet de tres fulles, sent aquesta última flor descrita en detall i batejada pel nostre il·lustre botànic Cavanilles amb el nom Liria cavanillesii.

Arribats a la nevera del Benicadell vam conéixer la història dels antics nevaters de la Vall d’Albaida, comerciants de gel que arreplegaven i compactaven la neu de l’hivern a caves, monumentals pous de pedra excavats a la serra, i quan arribava l’estiu, la portaven a vendre a Xàtiva o a la Ribera de Xúquer.

Des del punt més alt de la nostra eixida senderista vam contemplar l’ampli paisatge de la Vall d’Albaida. Els àrabs van anomenar aquesta vall al-bayda, que significa “la blanca”, ja que es tracta d’una extensa vall de terra blanca, on predomina el cultiu de l’olivera, envoltada per altes muntanyes ricament poblades de vegetació mediterrània de la Serra Grossa al nord i de les serres d’Agullent-Ombria d’Ontinyent i Benicadell al sud. Aquest esplèndid amfiteatre natural es concreta en els seus extrems oriental i occidental, respectivament, amb el Coll de Llautó i, més enllà d'Ontinyent, Els Cabeços (del Navarro i de Tiriran).

De camí de tornada a Beniatjar vam passar per la casa forestal de les Planisses i ja vam enfilar l’últim tram de la senda.

Després de dinar una deliciosa paella amb els millors comensals, la joventut atrevida a il·lustrar-se i entaular noves amistats, ens vam desplaçar al bancal d’oliveres ecològiques de la casa Pla per vore la recollida mecanitzada de l’oliva, un clar exemple de la dinamització i modernització del medi rural.

Vam posar fi a aquesta expedició diumengera visitant l’almàssera de Beniatjar, on vam aprendre com s’elabora l’oli visitant les seues instal·lacions i cada fase del seu procés amb Rafa, el seu almasserer.

Com no podia ser d’altra manera, vam concloure la visita tastant l’oli de les mil·lenàries oliveres de Beniatjar.

Així doncs, durant aquesta eixida Cavanilles Explora vam gaudir del relat viu de les observacions naturals de Cavanilles al conéixer la pròpia terra de Beniatjar a través de les ensenyances que ens arriben de caminar i vore, i les emocions generades amb els nostres amics d’expedició.

Com deia Cavanilles, és més fàcil sentir que explicar la genial sensació de conéixer el ric patrimoni natural i cutlural que conformen el medi rural de la Comunitat Valenciana. Per això, vos esperem amb il·lusió a tots els joves en la següent caminada Cavanilles Explora! 😃